6 błędów, których należy unikać podczas prowadzenia firmy

Prowadzenie własnej firmy to cel wielu młodych przedsiębiorców. Elastyczne godziny pracy, stały przypływ gotówki i przede wszystkim możliwość bycia swoim własnym szefem to  dla  większości pracowników spełnienie najskrytszych marzeń. Jednak jak się okazuje prowadzenie własnej działalności to nie lada wyzwanie. Poniżej przygotowaliśmy zestaw najczęściej popełnianych błędów.

Zbyt duże zaangażowanie

Choć początkowo brzmi to jak największy nonsens, warto pamiętać, że zbyt duże zaangażowanie wcale nie jest kluczem do sukcesu. Oczywiście w początkowych fazach prowadzenia firmy większość obowiązków spadnie na Ciebie, jednak z czasem warto oddelegować niektóre zadania na współpracowników. Rolą szefa jest przede wszystkim zarządzanie – tworzenie długoterminowych planów i analizowanie dotychczasowych efektów. Bez tego nawet najlepiej wykonane zadania nie przyniosą oczekiwanego sukcesu.

Nie uzależniaj się od pracowników

Oczywiście każdy przedsiębiorca marzy o zgranej i świetnie wykwalifikowanej kadrze. Jednak aby nasza działalność przyniosła sukces, nie możemy być uzależnieni od naszych pracowników. W związku z tym postaw na kierunek, który pozwoli Ci na stosunkowo łatwe przeszkolenie kadry. Tym samym unikniesz sytuacji, w której niemal całe przedsiębiorstwo opiera się na pracy jednej osoby. Warto również zadbać o dobrze rozwinięty pakiet szkoleń, który pomoże Ci w szybkim i sprawnym wprowadzaniu nowych pracowników oraz w ciągłym rozwijaniu starych.

6 błędów, których należy unikać podczas prowadzenia firmy

Pamiętaj o biznesplanie

O tym, że biznesplan jest podstawą każdej działalności, wie każdy. Jednak wiele osób nie przywiązuje zbyt dużej wagi do tego dokumentu. Dzięki szeroko zakrojonemu planowi jesteś w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądać Twoja firma za kilka lat oraz lepiej wykorzystasz nadarzające się okazje. Krótko- i długoterminowe cele to także świetny sposób na to, by kontrolować swoje finanse.

Zbyt duże przywiązanie do klientów

Oczywiście szerokie grono klientów to bardzo ważny budulec każdej firmy, jednak zbyt duże uzależnienie od usługobiorców może przysporzyć więcej start aniżeli zysków. W związku z tym skup się na produktach/usługach, w których się specjalizujesz. Dopasowywanie każdego zlecenia pod indywidualne wymagania każdego klienta w perspektywie długoterminowej okazuje się wyjątkowo nieopłacalne.

Postaw na doświadczenie

Większość pracowników pragnie jak najwcześniej uniezależnić się od swoich pracodawców, dlatego niemal zaraz po studiach decydują się na założenie własnej działalności. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jednak zanim zdecydujemy się na skok na głęboką wodę, zazwyczaj lepiej postawić na szerokie doświadczenie. Dzięki niemu nie tylko staniesz się lepiej wykwalifikowanym pracownikiem, ale także lepszym pracodawcom, zwłaszcza jeśli planujesz karierę w tej samej branży. Obserwacja firmy – i to z wielu perspektyw i stanowisk – to świetny sposób na to, by zauważyć nie tylko niedostatki, których sami wolelibyśmy uniknąć, ale także, by zapamiętać to, co sprawdza się dobrze. Tym sposobem unikniesz konieczności uczenia się wszystkiego na własnej skórze i być może uda Ci się lepiej rozwiązać błędy poprzednich pracodawców.

Nagradzaj i motywuj

Pracownicy to jeden z najważniejszych budulców Twojej firmy. Dlatego poza interpretacją zysków i strat, warto również poświęcić nieco uwagi tym, dzięki którym udało nam się ziścić marzenie. Postaw przede wszystkim na dobry pakiet motywacyjny – w końcu nikt nie wykona swojej pracy lepiej niż pracownik, który czuje, że znajduje się w odpowiednim miejscu.